سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

85/12/18
1:25 ع

      دهستان‌ سردار جنگل‌، که‌ پیش تر به‌ نام‌ «دهستان‌ ماسوله‌» در تقسیمات‌ کشوری‌ کاربرد داشت‌، با مساحت‌ حدود 200 کیلومتر مربع‌، در 37 درجه و 08 دقیقه  تا 37 درجه و 15 دقیقه عرض‌ شمالی‌ و در 48 درجه و 51 دقیقه تا 49 درجه و 15 دقیقه طول شرقی واقع شده از سمت شمال به دهستان آلیان و شمال شرقی به دهستان لولمان و فرمانداری صومعه سرا، از سمت جنوب به دهستان گوراب پس‌، از سمت‌ مشرق به دهستانهای گشت و لولمان و از سمت مغرب به استانهای آذربایجان شرقی و زنجان محدود است. دهستان مزبور از نظر وضع طبیعی در ناحیه جلگه ای، جلگه ای کوهستانی، کوهستانی جنگلی و جلگه ای جنگلی قرار دارد. مرکزیت این دهستان بعهده آبادی بالا ماکلوان است که در فاصله 12کیلومتر شهر فومن بر سر راه اصلی اسفالته فومن به ماسوله واقع می باشد.

این دهستان  دارای 54 آبادی، 2512 خانوار و 11463 نفر جمعیت بوده و آبادیهای آن بقرار ذیل خواهند بود: آبرود ـ آغوزکله ـ اسپیداربن ـ اشکلیت ـ امام زاده هاشم ـ انجیل بنه ـ پرده سر ـ توتون لات ـ توری شم‌ ـ داره سر ـ درام درام باران ـ سیاه خونی ـ شاددول ـ واشنا ـ بالاماکلوان ـ برکیله ـ بره گون ـ لات ـ جیرزودل ـ چپول ـ چپول کش ـ خالصان ـ خانه وانه ـ درفشه ـ دله خانی ـ رباب چال ـ رضی نسا ـ زردلجه ـ زودل ـ زیده بالا ـ زیده پایین ـ سیخبن ـ سیابکون ـ سیاه کش ـ شالتوک ـ شله ویل ـ کلرم ـ کلوعه ـ کمادول ـ کوچی چال ـ کوره خرم ـ گسکره ـ لش ـ ملاباغ ـ ملال ـ میان زر ـ نمی هشت ـ وزمنا ـ وقفی ـ ویزبن ـ هرزل کوه ـ ماکلوان پایین.

برخی از آبادیهای این دهستان در دوره هفت ساله نهضت جنگل، بارها شاهد نبرد و پیکار های سختی میان قوای جنگل با قوای روس تزاری و رضا خانی بوده اند. شادروان سرتیپ پور درباره یکی از این پیکار های به وقوع پیوسته در آبادی ماکلوان آورده است : « ... این آبادی شاهد پیکار سختی بین دو نیروی غیر مساوی مجاهدان جنگلی و قوای روسیان تزاری درسال 1334 قمری (1294 شمسی) بوده است که در این پیکار سه چهارم قوای روسیان نابود و بقیه منهدم و بصورت فلاکت باری رو به رشت حرکت کردند. شکست نیرویی که با صلابت می نمود و با تظاهر و اطمینان به‌ آن‌ که فاتحانه باز خواهد گشت به جنگل عزیمت کرده بود اینک که مفلوک و شکست  خورده از ناحیه چمارسرا به سبزه میدان و راسته آقا سید ابوجعفر وقرِ کارگذار و از آنجا به پل عراق (که محل قونسولگری روس و معسکر روسیان بوده) باز می گشت مردم محلات را که به تماشا می آمدند غرق در شادی و امید کرد و به افسانه شکست ناپذیری قزاق روس پایان داد و موجب شد که در ماههای بعد افراد و دسته جاتی‌ داوطلب پیکار بر علیه دشمن شوند و به مجاهدان بپیوندند.»

                            ماهیگیری - زیباکنار بندرانزلی

   پشم چینی گوسفند - رحمت آباد رودبار            نشاء برنج - جمشید آباد رودبار            Go to fullsize image

Go to fullsize image     Go to fullsize image        Go to fullsize image         Go to fullsize image

Go to fullsize image        Go to fullsize image   Go to fullsize image    Go to fullsize image

Go to fullsize image     Go to fullsize image    Go to fullsize image      Go to fullsize image 

 


  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 
موسیقی


ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ